Perfectiedrang

Perfectiedrang

Perfectiedrang

Perfectiedrang

Van perfect naar mijzelf

Over mij

Wat heb je nodig?

Ervaringsdeskundige

Welkom

Ik ben Roos, dwangmatig perfectionist. Ik stel mijn hele leven al hoge eisen aan mijzelf, waardoor ik ontzettend succesvol geworden ben, maar ook heel ongelukkig. Door schade en schande heb ik ervaren dat perfectionisme niet alleen een kwaliteit is, maar ook een diepe valkuil. Een valkuil waar je heel ziek van kan worden.

Zo kwam ik terecht in een depressie, waar ik maar moeilijk weer uit kon klimmen. Nu denk je misschien dat ik een uitzondering ben, maar helaas. Even wat cijfers op een rij:

  • In 2018 kregen 3 op de 100 patiënten die de huisarts bezocht de diagnose depressie. Bij de vrouwelijke patiënten lag dit zelfs op 4 op de 100.
  • Voor overige psychische klachten (burn-out bijvoorbeeld) komt dit voor bij bijna 1 op de 100 patiënten die de huisarts bezoekt.
  • Volgens het Trimbos instituut krijgen jaarlijks 23.000 vrouwen in Nederland – die zwanger en/of net bevallen zijn – een depressie. Hierdoor is depressie de meest voorkomende aandoening bij nieuwe moeders
Artikel flair uitblinkmaatschappij

In de wurggreep van de uitblinkmaatschappij

In juli 2021 verscheen er een uitgebreid artikel in de Flair over de druk vanuit de maatschappij om uit te blinken en hoe slecht dit is voor onze gezondheid. Samen met meerdere experts vertel ik wat de ernstige gevolgen van deze prestatiecultuur zijn. Download hier het hele artikel!

Wij leven allemaal in een cultuur waarin uitblinken de norm is. Dat dit zorgelijk is, is zelfs door experts bevestigd. Vrouwen leggen van nature de lat al heel hoog en zeker in combinatie met moederschap brengt dit heel veel druk en spanning met zich mee. Wat zich kan uiten in een dwangmatig gevoel van steeds meer moeten doen, maar nauwelijks een gevoel van tevredenheid of rust ervaren.

Deze drang naar perfectie begint al op jonge leeftijd, maar explodeert bij het vervullen van het ultieme doel van alle vrouwen: moederschap. Volgens de maatschappij dan. Want niet alle vrouwen willen moeder worden en dit wordt nog steeds niet geaccepteerd. Zoals Jennifer Aniston in Allure (2014) heeft gezegd: ‘Ik houd niet van de druk die mensen op me leggen, op vrouwen leggen, dat je als vrouw gefaald hebt als je je niet voortgeplant hebt. Dat vind ik niet eerlijk. Er is dan wel geen kind uit je vagina gekomen, maar dat betekent niet dat je niet zorgt voor anderen’.

Niet alleen worden vrouwen die bewust kinderloos zijn raar aangekeken, als je eenmaal moeder bent, hoor je vooral op een roze wolk te zitten. Moeders die klagen over hun kinderen of anders opvoeden dan volgens de norm, moeten zich vervolgens weren tegen zware kritiek. Wat voor gevolgen dit kan hebben leg ik uit in de volgende video voor het AD:

Interview AD
NB: video is gratis te bekijken!

Maar deze roze wolk is een illusie. Al tijdens de zwangerschap is moeder worden niet altijd een zegen, waarvan je gaat gloeien en stralen. Zwangerschapsdiabetes, bekkenpijn en urineverlies zijn nog maar een kleine greep van de mogelijke complicaties van zwangerschap. Een lijst die na de bevalling alleen maar toeneemt.

Net als het moederschap zelf wat complex en vermoeiend is. Waardevol zeker, maar ook een ware achtbaan van emoties. Toch is er geen tijd om te treuren, want je hebt een kind om voor te zorgen en als moeder mag je niet ongelukkig zijn, teleurgesteld of simpelweg doodmoe. Je mag er niet over praten, je moet alleen maar doorgaan. En om hulp vragen? Geen denken aan!

Daarom heb ik deze website in het leven geroepen, om het taboe rondom de problematiek rondom perfectiedrang te doorbreken. Daarbij schrijf ik steeds vanuit mijn eigen ervaringen als moeder, vrouw en als mens. Want niets is erger dan het idee te hebben dat je de enige bent, terwijl het tegenovergestelde waar is!

Om te beginnen wil ik graag stil staan bij 5 redenen waarom je niet moet proberen perfect te zijn:

1. Je wordt er moe van

Hoe vermoeiend is het wel niet om altijd perfect te zijn? Iedere dag een glimlach op je gezicht. Beleefd zijn, ook al kan je iemand niet uitstaan. Of altijd geduldig en begripvol reageren naar je kinderen. Soms wil ik mijn kinderen het liefst achter het behang plakken!
Ook wil ik niet altijd moeten letten op wat ik eet of iedere dag sporten. Ik heb ook vaak geen zin. Of wil ik lekker in mijn huiskloffie rondlopen, met ongekamd haar. Maar oops! Dan komt er ineens een pakketje en moet je in deze staat de voordeur open maken…

2. Je wordt er minder productief van

Ik merk dat het perfect willen zijn mij ontzettend remt. Niet alleen kost het energie, waardoor ik minder goed kan presteren, ofwel perfect kan zijn. Maar ook remt het mijn creativiteit en passie. Ik ga meer mechanisch reageren op dingen. Als een robot. Ik verlies steeds meer mijn empathie voor anderen, want ik ben druk met mijzelf.  
Dus mijn reacties worden minder echt, meer gemaakt. Maar ook mijn werk is minder inspirerend. Want hoe kan je andere inspireren vanuit perfectie? Het is juist het maken van fouten, keihard onderuit gaan en daarna weer opstaan wat anderen inspireert.

Website depressie en perfectionisme

3. Je kinderen worden ook ‘perfect’

Kinderen kopiëren met name het gedrag van de ouders. Als jij altijd alles perfect wilt doen, zullen zij dat ook voelen. Daardoor gaan ze zich ook beperken. Durven ze minder spontaan te zijn, minder nieuwsgierig en creatief. Want je moet ten slotte tussen de lijntjes kleuren, zo hoort het. En vies worden in je mooie kleren? Geen sprake van. 
Terwijl juist die creativiteit en ongeremdheid prachtige kenmerken zijn van kinderen. Zo kunnen ze zich breed ontwikkelen, maar vooral lekker kind zijn.


4. Je negeert jouw eigen behoeftes

Als alles perfect moet zijn, is dat voor de buitenwereld. Jouw gevoel wordt dus ondergeschikt. Het draait allemaal om hoe perfect je bent voor de buitenwereld en niet wat jij nodig hebt. Dus schuif je jouw eigen behoeftes opzij. Maar wie ben je dan uiteindelijk nog? Als je alles doet voor een ander? Wie ben jij dan?

5.Je kan er ziek van worden

Overspannen, burn-out, depressie, noem het maar op. Allemaal mogelijke gevolgen van die overdreven perfectie. Het niet meer bij kunnen houden, het uit de weg gaan van jouw behoeftes en vooral de schone schijn op houden. Allemaal bekende elementen van deze ziektes.

Maar het kan ook anders! Je kan leren om jouw perfectiedrang te omarmen als iets wat je scherp houdt, maar niet maakt wie jij bent. Jij bent de enige die bepaalt wie je bent en wanneer goed, goed genoeg is. Niet jouw perfectionisme.

Op weg naar herstel

Wat kan helpen zijn verhalen van lotgenoten. Met name lotgenoten die weten dat er altijd nog hoop is en zelf een groot deel van hun strijd erop hebben zitten. Zeker als deze geschoold zijn om hun ervaringen op een positieve manier te delen, zoals ervaringsdeskundigen doen. Misschien vraag je je af hoe ervaringsverhalen jou kunnen helpen. Lees dan wat mijn verhaal voor één van mijn volgers heeft gedaan:

Mooi, leerrijk boek en een ‘eyeopener’. Mensen die zich niet goed voelen in hun vel zouden het moeten lezen. Wat waren er veel punten in het boek waardoor bij mij veel puzzelstukjes op hun plaats vielen. Ik vind dat het boek in elke wachtkamer moet liggen van hulpverleners en psychologen, want naar mijn mening is dit boek een grote hulp in hun behandeling. Door het boek te lezen voel je je niet alleen. Doordat het ze mooi en pakkend geschreven is en het toont aan dat je je niet hoeft te schamen als je eindelijk de moed vind om voor jezelf te kiezen en niet meer te leven voor anderen.

(S. Eyckmans over mijn roman geen weg meer terug)
Worstel je ook met deze problematiek? Of ken je iemand die hiermee worstelt? Of ben je gewoon nieuwsgierig? Ga dan naar het tabblad 'wat heb jij nodig' rechtsboven in beeld en hopelijk vind je snel wat je zoekt!
Roos Hanemaaijer (Foto: Bram Hanemaaijer)

Laatste nieuws: