In een vorig blog heb ik beschreven wat schrijven mij heeft gebracht en brengt. Het is dan ook al van jongs af aan mijn droom geweest om schrijfster te worden. Schrijfster van inspirerende en ontroerende verhalen met een boodschap. Dit is ook grotendeels gelukt, met mijn debuutroman. Mijn verhaal, maar dan met Anna in de hoofdrol. Net als ik worstelt Anna met het perfect willen zijn. Het is een verhaal dat bijgedragen heeft aan mijn eigen herstel, maar ook de eerste stap was om mijn eigen dromen te durven volgen. Dit is niet altijd makkelijk geweest, maar wel de moeite waard.
In het begin
Na het schrijven van mijn verhaal heb ik hulp gezocht bij een schrijfcoach, voor de puntjes op de i. Zij was dolenthousiast en bracht mij in contact met Esther van der Ham van Droomvallei uitgevers. Zij was bereid mijn boek uit te geven en ik dacht daarmee de grootste hindernis genomen te hebben. Niet wetende dat het moeilijkste nog moest komen.
Marketing
Want nu moest ik op zoek naar mijn lezerspubliek. Ik was zo naïef om te denken dat mijn verhaal en boek zo bijzonder waren dat mijn lezers mij gemakkelijk zouden vinden. Maar nee, ik moest hen gaan zoeken en actief contact gaan maken. Laat dit nou net één van mijn grootste angsten zijn.
In het begin ging ik vol goede moed met alle marketing en PR adviezen van mijn uitgever aan de slag. Ik schreef persberichten, aankondigingen op social media en gaf een online boekpresentatie. Ook schreef ik naar meerdere boekrecensenten en struinde ik vele boekhandels af in de hoop dat ze mijn boek in hun winkel wilden verkopen.

Tegenslag
Helaas had dit niet het gewenste effect. Alleen de plaatselijke boekhandel wilde mijn boek inkopen, anderen wilden het niet of een paar exemplaren op consignatie basis. Van de tien opgestuurde persberichten haakte alleen de plaatselijke krant aan en mijn sociale vaardigheden lieten mij ook online in de steek.
Zoektocht
Toch zette ik door, want dit was mijn droom. Dus ging ik op zoek naar mensen die mij konden helpen. Ik ontdekte een Facebookgroep waar verslaggevers op zoek waren naar verhalen als de mijne en dat leverde best wat artikelen op. Daarnaast doneerde ik exemplaren voor verschillende winacties en vond ik een boekmarketeer die mij wat tips gaf. Hij inspireerde mij om te starten met mijn website perfectiedrang.
Aan de hand van een nieuw persbericht, met behulp van de boekmarketeer, kwam uiteindelijk het AD (editie Groene Hart) op bezoek voor een interview en wilde later zelfs een video opnemen. Eindelijk leek het de goede kant op te gaan en met deze opstekers regelde ik een signeersessie bij een grote boekhandel in Gouda. Wederom in de veronderstelling dat dit recente succes mij vanzelf zou helpen om een opkomst te genereren.
Geen publiek
Maar helaas, op de signeersessie kwamen alleen mijn man, kinderen en mijn moeder. Verder waren er toevallige voorbijgangers waar ik uiteindelijk aan één iemand een boek verkocht. Om mijn falen nog groter te maken, bleek er bij de eerste royalty-uitbetaling dat er, naast de exemplaren voor de bibliotheken, slechts een handjevol mensen mijn boek hadden aangeschaft.

Verslagen
Ik was verslagen. Al die moeite die ik had gedaan, mijn prachtige verhaal dat ik had geschreven, het had niet gewerkt. Wederom had mijn onvermogen om met anderen contact te maken, ze op afstand te enthousiasmeren en te binden mij opgebroken. Hoe leuk of pakkend je teksten en bijeenkomsten ook zijn, als niemand ze leest of bezoekt, heeft het geen effect.
Perspectief
Toen ik de handdoek in de ring wilde gooien, vroeg mijn man wat nou eigenlijk mijn doel was geweest met mijn roman? Mijn grootste droom was om schrijfster worden en dat ben ik nu. Of mijn boeken nou een succes zijn of niet. Toch voelde deze droom niet compleet als mensen mijn verhaal niet zouden lezen. ‘Maar dat kan op meer manieren dan alleen via boekverkoop,’ zei mijn man wijs. Hij had gelijk.
Ten eerste hadden meerdere bibliotheken in Nederland mijn boek op voorraad. 76 om precies te zijn. Vervolgens hebben we mijn roman in verschillende minibiebs geplaatst als zwerfboek. Ook besloot ik weer verschillende winacties te organiseren en doneerde drie exemplaren aan stichting Kernkracht. Een stichting waar ik als vrijwilliger werk met mensen met een psychische kwetsbaarheid. Precies mijn doelgroep.

Winst
Naar aanleiding van deze acties ontving ik veel dankbaarheid, enthousiasme en warme berichten. Ik maakte contact vanuit mijn eigen ik. Vanuit de ik die ik ben, niet vanuit een marketingstrategie of verkoopdoel. Wat mij een warm gevoel van binnen heeft gegeven en een gevoel van trots op wat mijn boek bij anderen heeft losgemaakt. Al heb ik daardoor geen boek extra verkocht, mijn droom is wel uitgekomen.