Hoe kan je iemand helpen?

Op deze pagina deel ik informatie en tips voor mensen die anderen met een psychische stoornis, met name gericht op depressie en dwangmatige persoonlijkheidsstoornis, willen helpen. Zo kan je hieronder de signaleringskaart depressie van Mindblue.nl bekijken. Verderop vertel ik hoe je iemand kan helpen als vrijwilliger of de juiste vrijwilliger kan vinden voor degene die je wilt helpen. Aan het einde van deze pagina vind je mijn blog met zeven tips voor een partner van iemand met een depressie. Maar eerst start ik graag met twee video’s. Een over herstel van een psychische kwetsbaarheid en hoe dit eruit ziet. De tweede video gaat over depressie als een zwarte hond (Engelstalig met Nederlandse vertaling):

Signaleringskaart depressie

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk bij depressie en bij psychische kwetsbaarheid kan lonend zijn. Zowel zonder ervaring als met. Als je zelf ervaring hebt met psychische kwetsbaarheid kun je jouw ervaring nuttig inzetten voor anderen. Zo zou je aan de slag kunnen als ervaringsdeskundige of ervaringscoach. Heb je geen ervaring of wil je liever niet als ervaringsdeskundige aan de slag, zou je een maatje kunnen worden of straatadvocaat. Ook kan je helpen binnen de vrijwilligersorganisatie zelf.

Je zou onder andere kunnen kiezen voor de depressievereniging of voor kernkracht als organisatie. Waar je ook speciale trainingen kan volgen, inclusief intervisie, zodat je eerst leert hoe je anderen ken helpen, zonder jezelf voorbij te lopen.

Eerst nog zelf hulp nodig?

Als je zelf nog niet zover bent, bieden deze organisaties juist mogelijkheden ter ondersteuning van jouw proces. Ook voor jouw omgeving. Zo organiseren ze groepsbijeenkomsten, zijn er onafhankelijke cliëntondersteuners of geven ze individuele steun om je verder te helpen.

In mijn ervaring schiet de professionele hulpverlening regelmatig (net) te kort, omdat ze beperkt zijn door hun beroep en de bijbehorende grenzen. Maar vrijwilligersorganisaties hebben op allerlei manieren geprobeerd deze hiaten te vullen. Dus misschien zit er ook iets tussen voor jou!

7 tips voor de partner

Ik schrijf vooral vanuit mijn eigen ervaring, maar een tijdje terug vroeg iemand hoe het was voor de partner. Hij vroeg vooral naar tips voor wat een partner van iemand met een depressie en/of perfectiedrang zou kunnen doen. Dit vond ik een lastige vraag, want iedere situatie is anders. Er is helaas geen ultieme tip. Anders was iedere depressie al opgelost en was deze website niet nodig. Wat ik wel kan doen is, delen wat ik van mijn relatie heb geleerd en hoe ik door mijn partner geholpen ben. Dit heb ik samengevat in volgende zeven tips:

1. Neem voldoende rust

Ik heb gezien dat het voor een partner ontzettend lastig is om goed voor zichzelf te zorgen. Wat als je iets voor jezelf gaat doen en op dat moment jouw depressieve partner jou nodig heeft? En als jij het huishouden niet draaiende houdt, wie doet het dan wel? Ik kan je één ding met zekerheid vertellen; als je zelf niet genoeg bijtankt, zal je zeker niet voor je partner kunnen zorgen, laat staan jouw huishouden draaiende houden. Daarom zou het in balans houden van jouw eigen energie prioriteit nummer één moeten zijn. Zodat je alle ballen ook goed in de lucht kan blijven houden.

Door regelmatig rustig aan te doen, geef je ook een goed voorbeeld aan je partner. Vooral als deze ook nog worstelt met perfectiedrang. Het rolmodel van iemand die rust houdt en daardoor juist beter anderen kan helpen, kan net het zetje zijn dat jouw partner nodig heeft om dit gedrag na te doen. Als je dit moeilijk vindt zouden de tien tips voor meer balans mogelijk kunnen helpen.

2. Luister zonder oordeel

Als je er echt wilt zijn voor je partner, kan dat in mijn ervaring maar op één manier: door te luisteren. Hierbij is de uitdaging dat je het probleem niet wilt gaan oplossen, want dat kan alleen de persoon zelf. Wat je wel kan doen is luisteren, eventueel de emoties bevestigen en de gedachten bevragen.

Dat eerste doe je door te horen wat iemand zegt en eventueel vragen te stellen als je iets niet begrijpt of kan volgen. Soms werkt teveel vragen stellen frustrerend en kan je beter de emoties benoemen. Dan hoef je niet te begrijpen wat er precies gezegd word, maar wel hoe de ander zich voelt. Bijvoorbeeld: “ik zie dat je er heel verdrietig van wordt”, of juist heel boos. Dan voelt de ander zich toch begrepen, ook al snap je niet letterlijk alles van wat je partner zegt.

7 tips voor partner depressie of perfectiedrang

Zegt je partner dingen waar je je zorgen over maakt, of waar jij je twijfels over hebt, dan kan je deze gedachten bevragen. Is dat echt zo? Zijn er geen andere opties? Wat zou het gevolg dan zijn? Hoe zouden andere mensen dat vinden? Wat zou er veranderen? Wat zou er niet veranderen? Het gaat er niet om om gelijk te krijgen, maar meer om een opening te geven voor jouw partner om er op een andere manier naar te kijken. Dit laatste is ontzettend ingewikkeld en vereist veel innerlijke rust en geduld.

Lukt dit niet, dan raad ik aan om het bij de emoties te houden. Ben je erg ongeduldig of te moe om te luisteren, dan verwijs ik terug naar tip één.

3. Besteed ook dingen uit

Als je bij de vorige tip denkt: “Hoe moet ik dat doen? Ik zie dat echt niet zitten”. Doe het dan niet. Want iets met tegenzin of weerstand doen, werkt vaak averechts. Je kan dan kijken of er een goede vriendin, familielid of misschien een hulpverlener is die hiermee kan helpen.

Dit geldt ook voor andere dingen waar je mee worstelt. Houd je het huishouden niet vol? Wie kan jou helpen? Er zijn bijvoorbeeld vrijwilligersorganisaties die mensen hebben die juist een paar uur willen helpen bij mensen die het moeilijk hebben. Of maatjes die een uurtje met jouw partner kunnen gaan wandelen, zodat jij je handen meer vrij hebt.

4. Blijf praten

Het is belangrijk om ondanks alle misère wel met elkaar te blijven praten. Waarbij een tweerichtingsverkeer gewenst is. Zo kunnen jouw partner en jijzelf aangeven wat jullie nodig hebben of wat jullie bezig houdt. Als iemand aangeeft iets nodig te hebben, betekent dat niet dat je dat ook moet doen. Wel kunnen jullie samen kijken naar een oplossing die voor allebei geschikt is.

Buiten alle noodzakelijke dingen is het ook leuk om af en toe juist over iets anders te praten. Over jouw werk of wat je hebt meegemaakt. Iets wat juist even af kan leiden van de lastige situatie. Om ervoor te zorgen dat je voldoende gespreksstof behoudt, heb ik tip vijf bedacht.

5. Blijf leuke dingen doen

Zeker als je worstelt met een depressieve partner kan de nadruk heel erg op de negatieve dingen komen te liggen. Het zou daarom heel goed zijn om af en toe wat leuks te doen als tegenhanger. Om het geheel in balans te houden.

10 tips voor meer balans bij perfectionisme

Wat leuk is, is natuurlijk heel persoonlijk. Hierbij raad ik aan om zowel leuke dingen samen, alsook alleen te doen. Voor mij hielp het om alleen te wandelen, te schrijven, te puzzelen, met een vriendin koffie te drinken of bij iemand anders te eten. Samen gingen we wel eens wandelen, maar ook ergens lunchen, winkelen, gamen op de spelcomputer of een stukje fietsen.

6. Benoem iedere dag dingen waar je trots op bent

Om de positiviteit nog meer te voelen, kan je iedere dag een paar dingen benoemen waar jij trots op bent op jezelf en ook over je partner. Het mooiste zou zijn als je partner dit ook zou kunnen, maar dat ligt aan de fase van herstel. Want mogelijk is het op sommige momenten teveel gevraagd voor je partner om positieve dingen te benoemen.  Wat niet betekent dat het af en toe fijn is om positieve dingen te horen, hoe hard ze ook weerlegt worden door je partner .

7. Informeer jezelf

Het kan heel erg helpen om te weten wat een deel van de ziekte is en wat echt een deel van de persoonlijkheid of het karakter is van jouw partner. Op een gegeven moment kan de neiging ontstaan om onderdelen van de ziekte als onderdeel van iemands karakter te zien. Dan raak je dus niet geïrriteerd omdat iemand ziek is, maar omdat jij denkt dat iemand zo is en niet zal of wil veranderen. Dit kan heel kwetsend zijn voor iemand met een psychische ziekte, aangezien diegene er ook niet voor gekozen heeft om ziek te worden.

Daarnaast is er veel informatie vanuit verschillende verenigingen en belangenorganisaties, alsook initiatieven die jou kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld steungroepen voor lotgenoten. Dus andere partners die ook een depressieve partner hebben. Het kan helpen om met lotgenoten te praten, omdat zij vaak veel beter begrijpen wat je doormaakt, dan mensen in jouw omgeving die nog nooit met een depressie of perfectiedrang te maken hebben gehad.

Nogmaals, deze tips zijn heel persoonlijk en ik kan alleen maar hopen dat je er iets aan hebt. Je kan ook nog kijken bij de tips van Psyq. Heb jij nog een goede tip? Dan zou ik het heel erg fijn vinden als je deze wilt delen onderaan de pagina!Laat een reply achter of lees één van mijn andere blogs!